JHWH ROHI

JHWH_ROHI

YHWH-ROHI (RO’I, RO’EH)
JEHOVA-RA’AH
JHWH ROHI
JEHOVA-RA’AH
DE HEER IS MIJN HERDER

Dit is wat iedereen wel weet: De Heer is mijn Herder


Betekent in het Hebreeuws niet alleen voeden, maar ook ‘een Vriend, Metgezel, naar de wei brengen. De God die ziet. Voorzien, leiden en beschermen. De Ik Ben Die Ik Ben, is mijn Vriend, metgezel, die mij naar de wei brengt en mij onderhoud en mij voedt. Dat is wat een herder ook is voor zijn schapen. Je hoeft niet bang te zijn, want God wil jouw Herder zijn!

Hoe zie ik dit?

Hoe kan ik hier mee om gaan aangezien ik geen echt schaapje ben. Als ik aan Herder denk, denk ik aan Psalm 23 waar zoveel over is geschreven. Boeken als ook op internet. (Google is je vriendje hierin) Maar als ik deze psalm lees en wat commentaren van andere. Wat valt me dan op? Ik denk hetzelfde als jou … die stok en die staf. Er staat veel meer over in de Bijbel, maar de bekendste is toch wel de Herder uit Psalm 23

STOK EN STAF

Herders stok en staf

David was zelf een herder en daarom kon hij de vergelijkingen maken naar God gezien. Iedereen ziet God op een andere manier. Sommige mensen zien God als een wrede God en komen niet veel verder dan die stok en staf.

Het Oude Testament is best een lastig maar ook een heel uitdagend boek. Wat is de bril die je op hebt? Misschien ben je opgegroeid met naar de kerk gaan, maar heb je geen ervaring met God. Door welke lenzen lees je de Bijbel? Soms heb ik niet de juiste lenzen in, daarom vind ik de woord studie over de Namen van God zo interessant. Omdat het meer zegt over Zijn karakter, eigenschappen en Wie is Hij is. We hebben tegenwoordig niet veel herders meer he. Laatst zag ik wel een documentair over een herder in de Achterhoek. Een aller vriendelijkste kerel die het beste voor had met zijn schapen. Die Hij ook allemaal kop voor kop apart van naam kende. Leuk om te zien.

HET DOEL

Wat is nou de bedoeling van die stok en staf en in relatie met de Herder. De stok werd gebruikt door de herder om de vijanden weg te jagen of te doden. De staf werd gebruikt om de kudde te hoeden. David zegt in deze psalm: Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij. De oorspronkelijke vertaling nazoeken dan kom je uit bij het begrip: vertroosten is bemoedigen, moed geven. Dat voelt toch beter he. Een andere kijk is:

De staf is het typebeeld van de Heilige Geest.

Door de kromming aan de bovenkant, trekt de Heilige Geest jou naar Zich toe en is Hij met je. Staf geeft troost, geruststelling en zekerheid voor de kudde. De stok zorgt voor discipline, verdediging tegen gevaar, toewijding en vriendelijkheid. De stok als het Woord van God. Niet om mee te slaan maar om je te beschermen en te leiden. Dat zorgt ervoor dat ik die stok en staf niet meer zo als dreigend ervaar.

David schrijft ook in deze psalm vers 4 (net voor de stok en de staf)

“Al ging ik ook door een dal vol schaduw van de dood, ik zou geen kwaad vrezen, want U bent met mij “

Deze tekst was een eyeopener voor mij. Want nergens (Christen of niet Christen) word beloofd dat je niet te maken krijgt met moeilijkheden, ziekte, pijn, overlijden enz. Maar deze tekst zegt dat we door een dal gaan.

Er staat niet, we gaan er even een tijdje in liggen en tot rust komen. Nee er staat dat we er doorheen gaan. Maar we mogen weten dat God met je is. (dat liggen mag je in de grazig weiden)

De Heer is mijn Herder
Deze heb ik ooit gemaakt in 2016

Maar dit dal, daar moeten we doorheen. Als je dan weet dat je een Herder hebt die bij je is en je niet alleen bent. Dan mag het een troost zijn. Het lijkt soms wel dat het bij sommige mensen allemaal voor de wind gaat en die nooit tegenslag lijken te hebben. Maar ook daar telt eigenlijk: het gras aan de overkant lijkt groener. Niemand word dit bespaard, iedereen leeft het leven en dat leven is soms rommelig. Het is wel dat sommige mensen wel erg veel over zich heen krijgen, vind ik. Soms zelfs afhankelijk van het land waar je geboren bent. Hier in Nederland is het goed hoor. Wij zijn niet arm, er zijn goede voorzieningen en hulp enz. Sommige landen zijn slechter af met armoede en moeilijkheden. Als je omstandigheden slecht zijn, geen schoon water bv. dan loop je al achter met je gezondheid.

DIT VOND IK : Psalm 23

  • Geen gebrek aan voedsel, want Hij doet mij nederliggen in grazige weiden
  • Geen gebrek aan rust en vrede, want Hij voert mij aan zeer stille wateren
  • Geen gebrek aan herstel, want Hij verkwikt (= herstelt) mijn ziel
  • Geen gebrek aan Zijn leiding, want Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid
  • Geen gebrek aan moed, want in Hem, zal ik geen kwaad vrezen
  • Geen gebrek aan troost, want Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij
  • Geen gebrek aan bescherming, want Gij richt de tafel toe, tegenover mijn tegenpartij
  • Geen gebrek aan blijdschap en aan gemeenschappelijk leven, want Gij zalft mijn hoofd met olie
  • Geen gebrek aan zegeningen, want mijn beker is overvloeiende
  • Geen gebrek aan Gods genade, want het Goede en de Weldadigheden zullen mij volgen
  • En geen gebrek aan het hemels thuis, want in het Huis des HEEREN mag ik blijven, voor Eeuwig.

PDF studie
(Een diepgaande studie over Psalm 23. Zeker de moeite waard om eens te bezoeken.)

ONEERLIJK

Ja, het is oneerlijk verdeeld in de wereld. Vind ik ook. Wie verdeeld het? Altijd heb ik God hiervoor de schuld gegeven. Maar dat is niet eerlijk. Delen wij vanuit onze welvaart naar andere toe? Ik heb in het verleden wel eens geroepen : “God als U wil, knip met Uw vingers en zorg dat iedereen het goed heeft”.

Als soort ’tovenaar’, maar toch, als God dat zou doen … ben ik bang dat ik de eerste ben die in de fout zal schieten, jaloezie, boosheid. We leven allemaal in deze gebroken wereld, gebroken door de zonden. Een wereldwijde pandemie coronavirus … We hebben die Hemelse Herder nodig, Onze Hemelse Schepper, Vader en Herder. Dat we veilig zijn bij Hem, hoe onze omstandigheden er soms ook uitzien. Ik geloof wel in het leven na dit leven, een eeuwige leven zal zijn zonder zonden, ziekte, oorlogen, ruzies, scheidingen en zonder pijn. In een nieuwe hemel en nieuwe aarde. Daar spreekt de Bijbel immers over en dat geloof ik. Maar geloof is geen gevoel. Dat moet ik mezelf iedere keer weer voorhouden. Want soms voelt het allemaal

Engels maar erg duidelijk uitgelegd
Engelse Bijbelstudie | Preek

Een hele mooie SERIE over Psalm 23 KLIK HIER


Hebrew Name: Jehovah Rohi (or Ra’ah)
English Name: The Lord is my Shepherd
Key Reference: Psalms 23:1
Strong’s Numbers: 3068, 7462
Strong Bijbelvertaling